PANGJAJAsP
Puji syukur nu nulis
panjatkeun ka kahadirat Allah SWT. Yen nu nulis tos ngabereskeun ieu tugas
makalah biantara.
Mugi materi ieu tiasa
masihan mangpaat sarta jadi sumbangan pamikiran pikeun pihak anu merlukeun,
hususna pikeun nu nulis ku kituna tujuan anu diharepkeun bisa kahontal, Amin
Hapunten bilih aya
kalepatan dina panulisan, nu nulis nyadar yen tugas biantara ieu masih langkung
tina kata sempurna.
Hatur nuhun..
Nu nyusun
DAFTAR
EUSI
BAB I BUBUKA
1.1 KASANG TUKANG
MASALAH ..……………………………………… 3
1.2 WATESAN MASALAH .………………………………………………… 3
1.3 RUMUSAN MASALAH ……….………………………………………… 3
1.4 MAKSUD JEUNG TUJUAN .…………………………………………… 3
BAB II EUSI
2.1 WANGENAN BIANTARA ……………………………………………… 4
2.2 TUJUAN BIANTARA …………………………………………………... 4
2.3 PADIKA BIANTARA …………………………………………………… 5
2.4 WANDA BIANTARA …………………………………………………… 8
2.5 CARANGKA BIANTARA ……………………………………………….. 9
2.6 UNSUR UNSUR DINA
BIANTARA ……………………………………. 11
BAB III PANUTUP
3.1 KAWINDEKAN ……………………...……………………………………. 13
3.2 SARAN …………………………………………………………………….. 14
DAFTAR PUSTAKA …………………………………………………………. 15
BAB
I
BUBUKA
1.1
KASANG TUKANG MASALAH
Biantar sok dianggap
pangajaran nu teu dipika resep ku siwsa, sabab siswa kurang parigel néangan ide
jeung kecap-kecap kunu variatif dina ngarang, siswa ogé kurang parigél dina
ngalarapkeun éjahan sarta kurang parigél dina matalikeun unggal kalimah ti
mimiti nepi katungtung sangkan nyiptakeun tulisan nu merenah tur mibanda harti
jeung maksud.
Sangkan bisa nyebutkeun
struktur teks biantara, bisa ngaidéntifi kasi struktur teks biantara nu nyampak
dina téks, bisa ngaanalisis aspék-aspék kabasaan nu nyampak dina teks biantara,
bisa nyusun téks biantara sorangan kalawan ngagunakeun basa Sunda anu merenah,
mikapaham padika nepikeun biantara, sarta bisa ngagalantangkeun biantara di
hareupeun kelas kalawan ngagunakeun sora, lentong, jeung wirahma anu merenah.
1.2
WATESAN MASALAH
Dumasar dina kasang tukang masalah diluhur sangkan
bias nulis biantara jeung ngabacakeun biantara nu atos dijieun sateu acana
supados apal wangenan biantara
1.3
RUMUSAN MASALAH
·
wangenan biantara teh naon ?
·
Tujuan Biantara teh naon ?
·
Padika Biantara teh naon ?
·
Gunana biantara the keur naon ?
·
Carangka Biantara the nu kumaha?
·
Jeung unsur unsur dina biantara the naon
wae ?
1.4
MAKSUD JEUNG TUJUAN
Saluyu jeung kasang
tukang masalah,rumussan masalah yen tujuan the pikeun
·
Ngajeulaskeun wangenan biantara
·
Ngajelaskeun Tujuan Biantara
·
Ngajeulaskeun Padika Biantara
·
Ngajeulaskeun Gunana biantara
·
Ngajeulaskeun carangka biantara
·
Ngajeulaskeun Unsur-unsur dina Biantara
BAB
II
EUSI
2.1 Wangenan Biantara
Biantara
atawa pidato téh nyarita di hareupeun balaréa dina raraga nepikeun informasi
atawa hal-hal nu kaitung penting dipikanyaho ku batur, bisa mangrupa sambutan,
pangarahan atawa panyuluhan anusipatna monolgis, ukur diréspon ku
unggeuk/gideg, keprok, jeung pasemon. Biantara anu saé ngagaduhan éfék positif
kanu ngaregepkeun atawa ngadangukeun éta biantara. Jalma nu ahli biantara
disebutna orator.
2.2 Tujuan Biantara
1. Informatif
Nya
éta méré hiji pamahaman atawa informasi ka batur.Urang tiasa ngadugikeun
informasi anu nuju haneut jeung janten bahan omongan di masyarakat kanggo ka
pirsawan.
2. Argumentatif
Maksudna,
urang tiasa ngayakinkeun jalmi kana hal anu nujudicarioskeun dina bianatara
urang jeung pirsawan tiasa yakin kana cariosan urang.
3. Persuasif jeung Instruktif
Nya
éta mangaruhan batur ambéh daék nuturkeun kahayang urang tur sukaréla. Tujuan
ieu sami sareng tujuan arguméntatif, sanajan kitu anu ngabédakeuna mah nya éta
inténsitasna. Tujuanbiantara ieu leuwih digunakeun kanggé ngagugah sareng
ngagerakkeun pirsawan kanggé ngalakukeun hal anu dicarioskeun dina biantara.
4. Entertaint atawa Rekreatif
Nya
éta biantara anu nyieun pirsawan gumbira jeung ngahibur, ku kituna pirsawan
gumbira sarta sugema ngupingkeun anu ku urang diungkapkeun. Tujuan biantara ieu
sanés saukur kanggényieun pirsawan gumujeng
nepi ka pipingkelan. Sanajan kitu, ieu gé kedah nyieun anu ngadangukeun
ngartos kanu naon-naon nu ku urang dicarioskeun. Salian kanggé
anu ngadangukeun gumbirajeung gumujeng, émosi maranéhna kabawakeun kana suasana biantara anu ku urang dibawakeun
2.3 Padika Biantara
1. Serta Merta (Impromptu)
Nya
éta mawakeun biantara tanpa persiapan sarta ngan ngandelkeun pangalaman sarta
wawasan. Biasana dina kaayaan darurat loba ngagunakeun métode sarta merta.
Métode ieu hésédilakonan upami urang jalmi anu teu gaduh pangalaman dina bidang
biantara, bisa-bisa nuju urang di hareupeun pirsawan, urang kalah janten blank
atanapi urang janten hilap naon wae anu
kedah ku urang carioskeun. Aya sababaraha hiji kauntunganana :
a. Leuwih ungkapkeun rarasaan orator anu
sabenerna,kusabab orator teu aya kasempetan kanggo mikirkeun naon-naon anu badé
didugikeun.
b. Gagasan anu spontan janten katingalina
téh siga seger sareng hirup.
c. Ngajadikeun orator terus mikir.
Aya
ogé karugiananana nya éta :
a. Tiasa janten kasimpulan anu atah kusabab
dasar élmu anu henteu memadai.
b. Ngakibatkeun cara nyarios anu henteu
lancar sareng seueur eureun.
c. Biasana gagasan anu didugikeun tiasa
acak-acakan jeung ngawur.
d. Orator tiasa wae jadi geumpeur (demam
panggung).
2.
Ngapalkeun (memoriter)
Nya
éta nyieun hiji rencana biantara tuluy ngapalkeunana kecap per kecap. Métode
ieu bakal saé pisan upami urang gaduhémutan anu saé
jeung biantara anu ku urang didugikeun henteu panjang. Sanajan kitu, upami
urang sok kadang hilap jeung biantara anu ku urang dugikeun téh rada panjang,
aya saéna métode ieu teu kedah digunakeun. Kusabab, upami urang hilap
ditengah-tengah biantara urang, urang téh bakal hésé deui
ngalanjutkeunna.Kauntungan métode ieu nya éta
:
a. Kecap anu dipilih kedah leres kusabab
aya persiapan anu saé.
b. Upami tiasa ngapalkeunana, biantarana
bakal lancar.
c. Gerak jeung isyarat anu diintegrasikeun ku cara uraian.
Karugiana
ngagunakeun métode ieu nya éta :
a. Biantara katingali datar sareng bosen,
nepi ka oratormoal tiasa narik perhatosan pirsawan.
b. Komunikasi pirsawan anu janten
sababorator ngalih kanu usaha kanggo
ngingetan kecap.
c. Kedah ayana persiapan anu seueur.
3. Maca naskah (manuscrip)
Ku
cara ngagunakeun atanapi maca naskah waktos biantara.Métode ieu nya éta
biantara kalayan ngagunakeun naskah anu geus dijieun saméméhna sarta umumna
dipaké dina biantara-biantara resmi. Sareng teu kénging aya kalepatan kecap
atanapi dina cara ngadugikeunna. Baheula mah biantara téh ditulis atawa diketik
dina kertas (tiasa di kertas anu ukuranna katingali atawa dina kertas anu
ukuranna leuwih leutik anu tiasa di sumputkeun jeung teu katingali). Sanajan
kitu, kusabab kamajuan téknologi ayeuna mah tos benten sareng baheula, kitu ogé
dina macakeun biantara ayeuna mah ngagunakeun tablet PC atanapi alat anu tos
canggih.Kauntungananana :
a. Kecap-kecap anu pilih sasaé-saéna nepi
ka janten tiasa ngadugikeun hartos anu leres sareng pernyatanana janten tétéla.
b. Pernyataan tiasa dihémat kusabab
manuskrip tiasa disusun deui.
c. Kalancaran nyarios kahontal kusabab
kecapna atos disiapkeun.
d. Hal-hal anu ngawur atanapi pasalia tiasa
dihindari.
e. Manuskrip tiasa diterbitkan atau diseueuran.
Aya
ogé karugiananana :
a. Komunikasi pirsawan tiasa janten
ngurangan kusabab orator henteu nyarios
langsung kanggo ka maranéhna.
b. Orator henteu tiasa ningali pirsawan
kusabab manéhna leuwih konséntrasi kana naskah biantara, nepi ka kalengitan
gerak jeung janten kaku
c. Réspon ti pirsawan henteu tiasa
ngarobih, mondokan atawa manjangan papatah.
d. Prosés ngajieunna leuwih lami.
4. Ekstemporan
Nya
éta ku cara nyandak poko-poko cariosan anu badédidugikeun. Métode ieu nya
éta métode anu lumayan saé jeung gampil
digunakeun, urang ngan saukur nyandak
poin atau poko-poko pasoalan anu kedah didugikeun jeung urang ngan saukur
kedah berimprovisasi salila urang
ngadugikeun eusi biantara. Ieu
mangrupikeun salah sahiji métode
biantara anu leres lantaran ieu leuwih variatif jeung henteu ningali waé kana
naskah. Kauntungan ngagunakeun métode ieu nya éta:
a. Komunikasi anu gadangukeun jeung yarios
leuwih saé kusabab anu nyarios tiasa
nyarios langsung ka anu ngadangukeun
b. Papatah tiasa fléksibel kanggé diubah
sesuai sareng kabutuhan jeung panyajianana leuwih spontan.
Karugian
ngagunakeun métode ieu ge aya nya éta :
a. Kedah latihan anu intensif kanggo nu
nyarios.
b. Aya kemungkinan pasalia tina garis besar
c. Kalancaran nyarios kahambat kusabab
héséna milih kecap-kecap.
2.4 Wanda Biantara
1. Ceramah
Nya
éta biantara anu tujuanna keur mapatahan atawa masihan naséhat kanu
ngadangukeun. Ceramah tiasa dilaksanakeun iraha waé teu aya rukun sareng
saratna, teu gaduh tempat husus kanggo pelaksanaanna, waktuna teu aya watesan
jeung saha waé tiasa dakwah. Ceramah ogé tiasa dilaksanakeun ku cara anu
kreatif sarenginovatif supaya teu matak bosen. Contona: seminar, lokakarya,
saraséhan, jsb.
Ceramah
dibagi jadi dua rupa, nya éta:
a. Ceramah umum, nya éta ceramah anu
ditujukeun keur sakabéh masarakat anu sipatna maluruh teu ngabédakeun umur,
jabatan jeung matérina gé teu ditangtukeun.
b. Ceramah husus, nya éta ceramah anu
ditujukeun ka sabagian kelompok anu sipatna husus, nu ngadangukeun jeung
materina ge disaluyukeun jeung acara. Contona dina raraga mépéling acara Maulid
Nabi, Isra’ Mi’raj, jeung acara-acara anu biasa dilakukeun ku umat muslim.
2. Pamapag/sambutan
Nya
éta biantara anu ditepikeun dina hiji acara kagiatan atawa kajadian nu tangtu
anu bisa dipigawé ku sawatara urang jeung wayah anu kawates sacara gunta-ganti.
3. Pedaran/bahasan hiji pasualan
Nya
éta biantara anu eusina ngajéntrékeun tur medar hiji objék, prosésna, tujuanana
jeung gunana nu ditujukeun pikeun ngajembaran pangaweruh anu ngadangukeun.
4. Natar (up grading)
Dina
perkawis organisasi nya éta kanggo ngaronjatkeun mutu organisasi sareng
anggotana. Salian ti éta, sacara normatif up gradingdilaksanakeun supados saban
pangurus, utamana jajap angkatan jadi silih mikawanoh.
5. Laporan
Nya
éta biantara anu eusina nyaéta ngalaporkeun hiji pancén atawa kagiatan.
6. Kampanyeu/propaganda
Kampanye
nya éta biantara anu tujuanna meunangkeun pencapaian pangrojong, usaha kampanye
tiasa dipigawé ku perorangan atawa sakelompok jalmi anu terorganisir kanggo
ngalakukeun pencapaian prosés ngajieun kaputusan dina hiji jumplukan, kampanye
biasa ogé dipigawé guna mangaruhan, ngahambat, ngabelokeun pencapaian.
E. Guna Biantara
1. Pikeun nepikeun rupaning
kapentingan/maksud.
2. Ngaronjatkeun ajen diri
3. Ngarojong Leadership
4. Jadi puseur paniten masarakat, dihormat
jeung dihargaan.
F. Persiapan Biantara
Saméméh
méré biantara di hareup umum, aya saéna pikeun ngalakonan persiapan di handap
ieu:
1. Nyaho wawasan anu ngadangukeun biantara
sacara umum
2. Nyaho lilana wayah atawa durasi biantara
anu baris dibawakeun
3. Nyusun kecap-kecap anu gampang dipahaman
sarta jelas
4. Nyaho jenis biantara sarta téma acara.
5. Nyiapkeun bahan-bahan sarta perlengkapan
biantara
2.5 Carangka Biantara
1. Bubuka
Bubuka
dina biantara diwangun ku sababaraha unsur, nya éta :
a. Salam bubuka
Salam
ieu teh bisa ku ngucapkeun Assalamu’alaikum wr.wb. (pikeun umat Islam), atawa
bisa ku ngucapkeun salamna urang Sunda nya éta
Sampurasun.
b. Puji sinareng sukur ka Alloh swt. sareng
shalawat ka Kanjeng Nabi Muhammad saw.
c. Ucapan hormat ka para inohong.
d. Ucapan hormat ka pirsawan.
2. Eusi
Eusi
biantara téh mangrupakeun bagéan anu pangpentingna dina biantara. Eusi biantara
téh diwengku (diwangun) ku tilu perkara,nya éta :
a. Pedaran
Bagéan
ieu eusina perkara naon waé anu rék ditepikeun ka pirsawan, biasana dumasar
kana tujuan biantara.
b. Cindekna
Mangrupa
kacindekan tina pedaran anu geus ditepikeun.
c. Anjuran
Dina bagéan ieu ditepikeun anjuran atawa
harepan ti nu biantara ka pirsawan, utamana raket patalina jeung eusi pedaran.
3. Panutup
Panutup
biantara nya éta bagéan anu nétélakeun
yén biantara téh geus réngsé. Panutup biantara diwangun ku sababaraha
perkara,nya éta :
a. Nganuhunkeun kana perhatosan pirsawan.
b. Ménta dihampura tina kakurangan nu aya dina
biantara.
c. Du’a
d. Salam panutup.
2.6 Unsur-unsur dina Biantara
1. Orator (nu nepikeun biantara)
Salah
sahiji perkara anu kudu diperhatikeun ku orator téh salian ti bahan-bahan keur
biantara nya éta dangdanan atawa pakéan
keur biantara. Kaayaan pakéan éta téh mangaruhan kana ajén hasil biantara. Aya
sababaraha perkara ngeunaan pakéan anu kudu diperhatikeun ku urang lamun rék
ngalakonan biantara, nya éta :
a. Pakéan misti saluyu jeung kaayaan.
b. Pakéan misti saluyu jeung pirsawan.
c. Pakéan misti saluyu jeung maksud carita
(sumanget, jste.).
d. Pakéan misti merenah jeung sopan.
e. Pakéan misti nambah komara jeung mawa
simpatik.
2. Bahan Biantara
Aya
tilu tahapan nu ku urang kudu dilakonan dina nyiapkeun bahan (matéri) biantara,
nya éta :
a. Nyusun carangka biantara (garis besar)
b. Ngumpulkeun bahan pikeun eusi biantara, boh
tina pangalaman, bacaan, jste.
c. Nulis naskah biantara salengkepna.
Sajaba
ti éta, aya ogé sababaraha perkara anu bisa dijadikeun dadasar pikeun urang
dina nyusun naskah biantara, nya éta :
a. Tujuan biantara.
b. Kasang tukang pirsawan, nya éta umurna, agamana, tingkat pangaweruhna,
pacabakan kasabna, kamasarakatana, kalangenannana (hobi) jste.
c. Harepan pirsawan nu patali jeung biantara.
d. Kajadian naon nu anyar di masarakat
(lingkungan) pirsawan.
e. Sipat hadé pirsawan nu nyongcolang, jrrd.
3. Pirsawan
Pirsawan
teh nya éta kaum dangu anu ngdangukeun
biantara urang. Lamun teu aya pirsawan atanapi kaum dangu, tangtu tujuan tina
biantara teh moal laksana. Di dieu baris dijelaskeun sababaraha hal anu aya
patalina jeung cara ngatur pirsawan, nya éta:
a. Pirsawan misti ngumpul (teu bacacar) jeung
deukueut ka nu biantara.
b. Pirsawan misti ningali ka nu biantara (teu
kahalangan panitena).
c. Pirsawan nu jadi tuju kecap sina di hareup.
d. Pirsawan misti rada anggang (carang) jeung
papadana lamun urang ngaharepkeun pirsawan wanian.
e. Pirsawan misti pagégéyé lamun urang
ngaharepkeun pirsawan tumut kana eusi biantara.
f. Pirsawan misti sina di nu poék lamun rék
disugésti kuat.
g. Pirsawan nu jadi tuju kecap sina di hareup,
jrrd.
Tilu
unsur nu geus dijelaskeun di luhur kacida pentingna dina biantara, sabab
unsur-unsur éta téh silih pangaruhan. Lamun aya unsur nu leungit tangtu
biantara téh moal laksana.
BAB
III
PANUTUP
3.1 Kawindekan
1. Biantara atawa pidato téh nyarita di
hareupeun balaréa dina raraga nepikeun informasi atawa hal-hal nu kaitung
penting dipikanyaho ku batur, bisa mangrupa sambutan, pangarahan atawa
panyuluhan anusipatna monolgis, ukur diréspon ku unggeuk/gideg, keprok, jeung
pasemon. Biantara anu saé ngagaduhan éfék positif kanu ngaregepkeun atawa
ngadangukeun éta biantara. Jalma nu ahli biantara disebutna orator.
2. Tujuan biantara aya opat, nya éta (1)
Informatif, (2) Argumentatif, (3)Persuasif jeung Instruktif, sarta (4)
Entertaint atawa Rekreatif.
3. Padika biantara ogé aya opat, nya éta:
(1) Serta merta (Impromptu), (2) Ngapalkeun (Memoriter), (3) Maca naskah
(Manuscip), jeung (4)Ekstemporan.
4. Biantara mibanda sababaraha wanda,
diantarana: (1) Ceramah, (2) Pamapag/Sambutan, (3) Pedaran/bahasan hiji
pasualan, (4) Natar (up grading), (5) Laporan, jeung (6) Kampanyeu atawa
Propaganda.
5. Guna biantara diantarna: (1) Pikeun
nepikeun rupaning kapentingan/maksud, (2) Ngaronjatkeun ajen diri, (3)
Ngarojong Leadership, jeung (4) Jadi puseur paniten masarakat, dihormat jeung
dihargaan.
6. Saméméh méré biantara di hareup umum, aya
saéna pikeun ngalakonan persiapan, saperti: (1) Nyaho wawasan anu ngadangukeun
biantara sacara umum, (2) Nyaho lilana wayah atawa durasi biantara anu baris
dibawakeun, (3) Nyusun kecap-kecap anu gampang dipahaman sarta jelas, (4) Nyaho
jenis biantara sarta téma acara, jeung (5) Nyiapkeun bahan-bahan sarta
perlengkapan biantara.
7. Carangka biantara dibagi tilu, nya éta:
(1) Bubuka, (2) Eusi, jeung (3) Panutup.
8. Biantara mianda sababaraha unsur penting,
diantarana: (1) Orator, (2) Bahan biantara, jeung (3) Pirsawan.
9. Ciri biantara nu bener tu hadé diantara:
(1) Kudu tétéla, (2) Kudu matak simpatik, (3) Kudu ngayakinkeun Pirsawan, (4)
Kudu lawas dipiéling ku pirsawan, jeung (5) Kudu éndah.
10. Aya sababaraha strategi anu tiasa digunakeun
kanggo ngajar biantara di SD, diantarana: (1) Kaulinan simulasi, (2) Stratégi
Modeling the Way, (3) Midangkeun informasi, jeung (4) Laporan lisan.
3.2 Saran
Biantara
téh mangrupakeun kaparigelan anu kacida pentingna. Salian ti kudu bisa
ngajarkeun biantara ka barudak SD pikeun ngalatih rasa percaya ka diri
sorangan. Urang salaku guru gé kudu bisa ahli dina Biantara sabab guru téh sok
jadi kapercayaan masarakat dina mingpin atawa ngalakonan hiji acara anu
merlukeun kaparigelan ngobrol di hareupen jalma loba. Biantara ogé tiasa
ningkatkeun kamampuan bahasa sunda anu leres sareng saé.
DAFTAR
PUSTAKA
0 komentar:
Posting Komentar